info@doctor-rahimi.com

دکتر ابوالفضل رحیمی / مقالات / بلفاروپلاستی، مزایا، معایب و هزینه های آن
مدت زمان مطالعه ۲۶ دقیقه

بلفاروپلاستی، مزایا، معایب و هزینه های آن

مدت زمان مطالعه26 دقیقه

همیشه چشم ها نشان دهنده ی بسیاری از حالت های انسانی هستند، این چشم ها هستند که خوشحالی و شادی و یا ناراحتی و غم را بروز می نمایند. چشم ها اعضای مهمی در چهره هستند که می توانند سن شما را نیز نشان دهند.با دقت در چهره و چشم های یک فرد می توان حدس زد که وی چند سال سن دارد. افتادگی پلک و چشم ها یکی از دلایلی است که باعث می شود شما پیرتر از آنچه در واقع هستید به نظر بیایید. جراحی پلک یا بلفاروپلاستی یکی از تکنیک های بسیار کار آمد برای ایجاد جوانسازی و شادابی در حالت چشم ها است که می تواند جوانی ، زیبایی و جذابیت را به شما ارائه نماید .

جراحی پلک چیست ؟

به کمک جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی پوست آویزان و افتاده پلک ها ( پلک بالا و پلک پایین) برش داده می شود و مجدد در محل مناسبی بخیه زده می شود.این جراحی تاری دید و پیری چهره را بر طرف می نماید و به عنوان یک روش موثر برای جوانسازی مورد استفاده قرار می گیرد . جراحی پلک به صورت کاملا تخصصی توسط جراح پلک انجام می شود که تاثیرات آن در روزهای ابتدایی بعد از عمل به خوبی نمایان می شود. 

بلفاروپلاستی، یکی از جراحی هایی است که امروزه مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. دکتر ابوالفضل رحیمی فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم و صورت و جراح پلک در مورد سبک جراحی های امروز بیان داشته اند که بسیاری از جراحی های انجام شده در ایران به روش های قدیمی انجام می شود که از دید علمی مورد تائید نیست.

از بلفاروپلاستی چه می‌دانید؟

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک، یک عمل جراحی زیبایی برای رفع افتادگی و بهبود ظاهر پلک ها است. این جراحی را می توان روی پلک های فوقانی، پلک های پایین یا هر دو انجام داد.

چه بخواهید ظاهر خود را تغییر داده و بهبود ببخشید و چه اینکه به دنبال اصلاح و برطرف کردن مشکلات عملکردی پلکتان باشید، جراحی بلفاروپلاستی می تواند قسمت های اطراف چشم ها شما را جوانتر و شادابتر کند.

کلمه بلفاروپلاستی به معنی ساختن پلک و یا بازسازی پلک است اما عملا امروزه در عمل های زیبایی پلک و پف پلک استفاده می شود. ترجیحتا برای پلک بالا و پایین بخصوص برای افرادی که پف و چربی اضافه دارند این عمل استفاده می شود.

همانطور که در تصویر می بینید پلک ها به مرور زمان دچار افتادگی می شوند و چهره را غمگین و خسته نشان می دهند .

جراحی بلفاروپلاستی تنها برای رفع پف پلک، چربی اضافی و یا افتادگی پلک استفاده نمی شود بلکه در برخی اوقات برای افرادی که از سن پایین مشکل ساختمانی پشت پلک دارند و یا از سن پایین پف پلک پایین دارند و نیاز به بازسازی پلک و اصلاح طرح چشم و پلک باشدنیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به یاد داشته باشید که چشم ها مهم ترین عضو صورت برای زیبایی و جوانی شما به شمار می آیند.

تاثیرات جراحی پلک

در این بخش می توانید تاثیرات جراحی پلک در چشم های مختلف را مشاهده نمایید . بد نیست بدانید که عمل پلک بر روی پلک بالا و پایین قابل انجام است  و نسبت به شرایط فرد متقاضی ممکن است این عمل در پلک بالا، پلک پایین و یا هردو پلک انجام شود .

جراحی پلک بالا

جهت افتادگی پلک بالا و پف ایجاد شده در پشت پلک به کار می رود. پف پلک و افتادگی پلک با هم تفاوت دارند و روش های برش جهت جراحی در آن ها تفاوت دارد. قبل از جراحی زیبایی پلک حتما باید به بیمار توضیح داده شود که جراحی جهت پف پلک انجام میگیرد یا افتادگی، زیرا برخی افراد فکر می کنند پف پلک همان افتادگی پلک می باشد. در واقع افتادگی پلک یعنی پلک واقعا افتاده است و به سمت پایین آمده و قسمتی از کره چشم و یا قسمت رنگی چشم و در برخی قسمت مردمک چشم را پوشش می دهد. در اصطلاح پزشکی به افتادگی پلک، پتوز گفته می شود.

جراحی پلک پایین

به طور کلی افرادی که بالای ۳۵ سال سن دارند و پوست پلک آنها دچار افتادگی شده است یا اینکه دچار پف زیر چشم هستند به منظور ایجاد تغییرات و از بین بردن ظاهر ناخوشایند می توانند از جراحی پلک استفاده کنند.جراحی زیبایی پلک تحت عنوان بلفاروپلاستی شناخته می شود، در افرادی که دچار چین و چروک پلک بالا هستند و پوست اضافه بر روی مژه آنها کشیده می شود مناسب است.در صورتی که افتادگی پلک به قدری باشد که میدان دید محیطی فرد تحت تاثیر قرار گرفته باشد این جراحی گزینه مناسبی خواهد بود.

جراحی هر دو پلک

با گذشت زمان اطراف چشم چین و چروک ظاهر می شود و فرد دچار پف زیر چشم و افتادگی پلک چشم می شود. و یا برخی افراد به صورت مادرزادی دچار افتادگی پلک می باشند. جهت بر طرف کردن آن میتوان از جراحی پلک یا بلفارو پلاستی استفاده کرد. برخی افراد به خاطر افتادگی پلک جلوی دیدشان گرفته می شود و ممکن است فرد دچار سردرد گردد.در برخی از افراد نیاز است تا این جراحی به صورت هم زمان هم برروی پلک بالا و هم پلک پایین انجام شود . تشخیص نوع جراحی به عهده ی جراح پلک می باشد که نتیجه ای ایده آل و قابل قبول برای فرد در پی دارد.

جراحی بلفاروپلاستی چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟

عمل بلفاروپلاستی دارای مزیت های زیادی است و درواقع به همین دلیل طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. این جراحی برای رفع موارد زیر کاربرد مثبت فراوانی ارائه می‌دهد.

  • پوست شل و چروکیده ای که موجب ایجاد چین و چروک هایی در اطراف چشم می شود و یا حالت و خطوط طبیعی پلک  های فوقانی را مختل می کند و در برخی موارد نیز ممکن است که بینایی فرد را مختل می کند.
  • تجمع رسوبات چربی که باعث ایجاد پُف و افتادگی در پلک های بالایی و پایینی می شود.
  • کیسه های زیر چشم
  • افتادگی پلک های پایینی در حدی که سفیدی داخل چشم در قسمت زیر مردمک دیده شود.
  • پوست اضافی و چین و چروک های ظریف پلک پایین

بلفاروپلاستی در چه مواردی تاثیر ندارد؟

عمل بلفاروپلاستی در حقیقت یکی از روش های موثر برای از بین بردن افتادگی پلک است اما در اینجا مواردی را که سبب نازیبایی چهره و چشم ها می‌باشد که بلفاروپلاستی تاثیری برای رفع آن ها نخواهد گذاشت را ذکر می‌کنیم:

جراحی بلفاروپلاستی هیچگونه تاثیری در رفع سیاهی دور چشم نخواهد داشت بنابراین برای رفع حلقه های تیره دور چشم باید از سایر روش های زیبایی استفاده نمایید. همانطور که در طول روزمره به دلیل برخورد زیاد با افراد گوناگون مشاهده می‌کنید، ممکن است اشخاص زیادی را ببینیم که دارای چین و چروک هایی میان دو ابروی خود در ناحیه پیشانی هستند. برای رفع این چروک های ریز و درشت بلفاروپلاستی گزینه مناسبی نمی‌باشد و باید از روش زیبایی بوتاکس استفاده نمایید و نتیجه واقعی و مثبت را در این زمینه مشاهده کنید و لذت ببرید.

مشکلات پلک بالا و پایین

معمولا شکایت افراد در مورد پلک بالا به این صورت است که اعلام میکنند در پلک بالا احساس سنگینی میکنند و خیلی اوقات ابروهایشان را بالا می دهند تا در این نقطه احساس سبکی کنند و یا ممکن است در برخی اوقات در دید به مشکل بر بخورند. به خاطر پفی که بالای پلکشان وجود دارد یا اینکه احساس کنند که این پف بر روی مژه هایشان افتاده است. یا حتی ممکن است سر درد و ظاهر خسته را هم ذکر کنند.

درست است که بلفاروپلاستی به عنوان یک عمل زیبایی ذکر می شود اما در واقع به این صورت نیست چرا که خیلی از اوقات از نظر کاربردی هم می تواند برای آنها مورد استفاده باشد. در برخی اوقات ممکن است آنقدر این پف زیاد باشد که جلوی دید آنها را بگیرد و یا سنگینی زیادی را ایجاد کند و یا میدان دید را محدود کند که جراحی پلک می تواند این مشکلات را رفع نماید.

مشکلات در پلک پایین به این شکل است که در اکثر مواقع پف و ظاهر خسته و یا بیمار اعلام می دارد که  افراد می گویند از آنها سوال شده آیا شما بیماری کلیوی دارید که پایین چشمتان به این شکل است و یا خیلی اوقات به افرادی مثال زده می شوند که پف پلک پایین دارند .

نتایج جراحی پلک

همانطور که تصویر می بینید ، پلک ها در جراحی بلفاروپلاستی به راحتی به سمت بالا کشیده می شوند و قسمت هایی که دچار افتادگی شده اند به خوبی ترمیم می شوند . در جراحی پلک بالا و پایین شاهد جوانی و زیبایی چشم ها خواهیم بود.

در این جراحی چربی های افتاده و پوست اضافه که در به رنگ بنفش نمایش داده می شوند برداشته می شوند و ابروها به مقدار بسیار کمی به سمن بالا لیفت می شود .

جراحی بلفاروپلاستی برای چه افرادی مناسب است؟

کاندیدهای ایده آل برای جراحی بلفاروپلاستی عبارتند از:

  • افراد سالم فاقد بیماری های زمینه ای که امکان دارد روند درمان را مختل کنند.
  • غیر سیگاری ها
  • افرادی که به این جراحی خوشبین هستند و اهداف و خواسته های واقع بینانه ای دارند.
  • افرادی که بیماری ها و مشکلات جدی چشمی ندارند.

به یاد داشته باشید که شکل و حالت پلک ها نقش بسیار مهمی در زیبایی چشم ها و در نهایت در زیبایی صورت دارند. افتادگی در پلک های بالا ممکن است به دلیل شل شدن پوست پیشانی و ابروها نیز باشد. گاهی اوقات کشش عضله ی پلک بالا نیز ممکن است موجب افتادگی پلک ها شود. این حالت پتوز پلک نامیده می شود و نیاز به درمان از طریق جراحی متفاوتی دارد.

جراح پلاستیک آناتومی صورت بیمار را به طور کامل ارزیابی و بررسی می کند و در مورد اینکه چه روش هایی می تواند مشکل شما را به بهترین وجه ممکن برطرف کند به شما توضیحاتی را خواهد داد.

نکات مهم در جراحی پلک 

قبل از هر جراحی باید ابتدا یک سری مسائل چک شود. در مورد جراحی بلفاروپلاستی ابتدا باید خشکی چشم، دید فرد، عصب های چشمی فرد بررسی شود .  اگر بیمار موردی از این بیماری های را دارد، در چه حدی است. آیا نیاز است ابتدا این مشکلات حل شود یا خیر. شلی پلک نیز جزو مواردی است که باید بررسی شود. در عمل جراحی پلک در افرادی که چشم بیرون زده و یا چشم گود رفته دارند باید نکات ریزی  رعایت شود. غده اشکی پشت پلک که در قسمت خارجی پلک فوقانی قرار دارد این مورد باید بررسی شود که  بیرون زدگی وجود دارد یا خیر. اگر شلی پوست وجود داشت باید برای اصلاحش بررسی های لازم انجام شود. نوع عمل و تصمیم گیری در جراحی متفاوت است. در افرادی که چشمشان بیرون زدگی دارد (البته در حد نرمال ، کسانی که بیماری دارند از این قائده مستثنی هستند) اگر دقت داشته باشید فاکتوری وجود دارد که از لبه استخوانی فوقانی چشم (لبه اوربیت) تا لبه تحتانی یک خطی کشیده، اگر کره چشم این خط رو لمس کند یا جلو خط باشد یا عقب خط باشد چشم شرایط خاصی پیدا میکند و در زیبایی شناسی آن، باید تصمیمات جداگونه ای در جزئیات عمل این افراد گرفته شود.

بنابراین به این صورت نیست که مریض به محض ورود به مطب مورد جراحی قرار گیرد و یا در بعضی از موارد دیده شده است که این عمل در مطب در عرض 10 دقیقه یا 20 دقیقه انجام می شود و این قابل ذکر است که عمل بسیار مفصل تر از این است که بخواهد در مطب و به سرعت انجام شود و بررسی های بسیار دقیق تری می خواهد. اگر ما نتوانیم برای هر کس شایسته خودش جراحی انجام دهیم طبیعتا عمل های موفقی هم نخواهیم داشت.

جراحی پلک بالا

جراحی پلک بالا معمولا به روش برش از روی پوست ( ترانسکوتینیوز) انجام می شود. در بیشتر مواقع که باید پوست را برداریم ما حتما به برش پوستی نیاز داریم. اما روش هایی هم وجود دارد که از پشت پلک در برخی از افراد که مشکل خاصی دارند برش انجام می شود که نیاز به برش از روی پوست نیست.

پف پلک و افتادگی پلک با هم تفاوت دارند و روش های برش جهت جراحی در آن ها تفاوت دارد. قبل از جراحی زیبایی پلک حتما باید به بیمار توضیح داده شود که جراحی جهت پف پلک انجام میگیرد یا افتادگی، زیرا برخی افراد فکر می کنند پف پلک همان افتادگی پلک می باشد. در واقع افتادگی پلک یعنی پلک واقعا افتاده است و به سمت پایین آمده و قسمتی از کره چشم و یا قسمت رنگی چشم و در برخی قسمت مردمک چشم را پوشش می دهد. در اصطلاح پزشکی به افتادگی پلک، پتوز گفته می شود.

بد نیست بدانید که به پف پلک هم افتادگی پلک می گویند. این نکته قابل ذکر است که افتادگی پلک عمدتا به دو مشکل در بین مردم معروف است، یکی پف پلک بالا است و دیگری افتادگی پلک. ولی در اصل افتادگی پلک در مواقعی گفته می شود که پلک افتاده و پایین تر از مکان خود قرار دارد و قسمتی از کره چشم و یا قسمت رنگی چشم و در برخی قسمت مردمک چشم  رو پوشانده است. در خیلی اوقات تنها یک پلک افتادگی دارد و در بیشتر مواقع هر دو پلک افتادگی دارند. در واقع ما به این مشکل که افتادگی واقعی پلک است پتوز می گوییم.

در هر حال به طور معمول اصطلاح مردم از افتادگی پلک، همان پف پلک است.ما باید به این موضوع هم دقت کنیم که در خیلی از اوقات افرادی که به ما مراجعه می کنند متوجه این موضوع نشده اند که یکی از پلک ها افتادگی بیشتری نسبت به پلک دیگر دارد و افتادگی هر دو مثل هم نیست. این غیر از تفاوت پف چشم است که خیلی اوقات وجود دارد و منظور از این موضوع لبه پلک فوقانی هم افتاده تر است و در واقع یک چشم کوچکتر از آن یکی چشم است . البته این تفاوت ها مهم است که دیده شود و بیمار یادآوری شود که این مشکل در شما وجود دارد. ممکن است این موضوع آنقدر کوچک باشد که نیاز نباشد فرد بداند یا تمایل نداشته باشد که آن قسمت اصلاح شود. اما به طور کلی  بعد از جراحی پلک که پف برداشته می شود و طبق عادتی که مردم دارند و بارها و بارها تو آینه نگاه می کنند و این تفاوت جزئی رو می بینند و تصور می کنند که این اختلاف به خاطر جراحی پلک ایجاد شده است. بنابراین لازم است که فرد قبل از عمل و بعد از عمل این را بداند که تفاوت چشم ها و غیر قرینگی از ابتدا بوده است و اگر مقدار آن زیاد و قابل توجه است و لازم دارد که اصلاح شود در حین عمل جراحی و یا در عمل جراحی جداگانه امکان اصلاح وجود دارد.

پس در پلک فوقانی معمولا ما برش از روی پوست در اکثر موارد داریم و این برش کمی بالاتر از خط مژه ها داده می شود و معمولا بین 8 تا 10 میلی متر با لبه پلک فاصله دارد. البته این متوسط اندازه است و در افراد مختلف متفاوت است و با توجه به شرایط بیمار این فاصله تعیین می شود. بعد از برش در پلک ، مقدار پوست اضافی و چربی های اضافی برداشته می شود. در بعضی موارد ممکن است به جای برداشتن چربی، مکان چربی ها را جا به جا کنیم و به این گونه فرم چشم را اصلاح نماییم. وقتی جراحی به اتمام رسید خیلی مهم است که هموستات و خون گیری انجام شود.

در مرحله آخر جراحی پلک محل برش داده شده توسط جراح پلک  بخیه می خورد و جراحی پلک به اتمام می رسد.

البته قابل ذکر است جراحی پلک به صورت خلاصه توضیح داده شد. به طور قطع جراحی پلک جزئیات بسیار ریز و بیشتری دارد که هر جراح در جراحی خود به آنها توجه می کند.

جراحی پلک پایین

امروزه در مورد جراحی پلک پایین روشهای مختلفی وجود دارد و روش های قدیمی که برای جراحی پلک پایین صورت میگرفته است، روش هایی بود که از روی پوست و کمی پایین تر از مژه ها برش داده میشد و بعد از برداشتن پوست از بین عضله ای که در آن قسمت موجود بود (به نام عضله همروی) چربی ها تخلیه می شد. احیانا اگر پوستی هم اضافه وجود داشت برداشته می شد. این روش به نام روش اکسترنال بلفاروپلاستی شناخته می شود که جراحی پلک از بیرون انجام می شود. این روش جراحی پلک تحتانی در سالیان درازی مورد استفاده قرار میگرفته است اما در حال حاضر بین مسائل علمی از محبوبیت کمی برخوردار است. این روش جراحی پلک به دلیل عوارضی که بعد از عمل برای فرد ایجاد می کرد روز به روز از محبوبیتش کم شد. درست است که به طور کامل منسوخ نشده است و در برخی موارد ممکن است هنوز هم مورد استفاده قرار گیرد. از نظر علمی هم در بعضی مواقع ممکن است مورد تائید باشد. اما در کل خیلی از نظر علمی مورد تائید نیست و منسوخ شده است.

متاسفانه این را باید بگویم که 95 درصد از اعمال جراحی پلک که در سطح شهر انجام می شود از این روش که روشی قدیمی در جراحی پلک است استفاده می شود.اینکه اعلام می کنیم از نظر علمی منسوخ شده است به این معنی نیست که در جامعه از این روش جراحی پلک استفاده نمی شود بلکه متاسفانه در اکثریت جراحی های صورت گرفته از این روش استفاده شده و رایج است. از عوارض این سبک جراحی این است که ممکن است پلک به سمت پایین کشیده شود و به اصطلاح اسکار در محل برش وجود داشته باشد. البته اسکار در خیلی از اوقات برطرف  می شود ولی معمولا کشیدگی وجود دارد.

جهت جراحی پلک پایین روش های متعددی وجود دارد. در روش های قدیمی برش کمی پایین تر از مژه ها داده می شد و چربی ها تخلیه می شد. اما این روش محبوبیتش را از دست داده و منسوخ شده است. اما با اینحال متاسفانه، در کشور ما 95 درصد از همین روش جهت جراحی پلک پایین استفاده می کنند. روش های پیشرفته تری نیز وجود دارد که تیم جراحی دکتر ابوالفضل رحیمی از این روش جهت جراحی پلک پایین استفاده می نمایند. در این روش سعی می شود به جای ایجاد کردن گودی، هم سطح سازی انجام گیرد. در این روش برشی درپشت پلک ایجاد می کنند و به سمت داخل میروند و هم سطحی و اصلاح پلک را انجام می دهند. چربی های اضافه بر داشته می شوند و میتوان از آن ها جهت رفع گودی نیز استفاده نمود

روش پیشرفته تر برای انجام بلفاروپلاستی پلک تحتانی روشی است که از قسمت داخلی پلک تحتانی این جراحی انجام می شود که در اصل در این روش جراحی پلک برش از داخل و پشت پلک انجام می شود و دیگر برشی از روی پوست نداریم. در روش نوین به دلیل برش از طرف پشت پلک، روش پیشرفته تری است و سالیان درازی هم هست که این روش وجود دارد و ما از آن استفاده می کنیم. البته خود این روش هم تکنیک های مختلفی دارد. در گذشته بیشتر رسم بر این بود که پف و چربی اضافه برداشته می شد و از بین می رفت و برشی هم در بیرون دیده نمی شد. کم کم این روش ها پیشرفت بیشتری کرد و من فقط آخرین متد را که در جراحی پلک تحتانی در حال استفاده است برایتان می گویم . اگر شما به پف پلک تحتانی دقت کرده باشید ما یک پف داریم و زیر این پف یک گودی وجود دارد که سمت بینی است و اسم آن شیار اشکی است که در خیلی از افراد اگر دقت کنید به همان اندازه پف موجود، این گودی وجود دارد. در حال حاضر دنیا در روش های پیشرفته به این سمت رفته است که بهتر است ما به جای اینکه قسمتی را برداریم که امکان ایجاد گودی را دارد، بیایم یک هم سطح سازی انجام بدهیم و در روش های خیلی پیشرفته که ما از آن استفاده میکنیم، از پشت پلک برش را انجام می دهیم و هم سطح سازی را در پلک به وجود می آوریم. ممکن است نیاز باشد که بخشی از چربی های اضافه برداشته شود، اما به طور کلی از قسمت هایی که چربی اضافی وجود دارد برداشته و در قسمت هایی که گودی وجود دارد این چربی ها را قرار می دهیم و گودی ها را با این روش اصلاح می کنیم. این روش خیلی مزایا دارد و با اصلاح چربی ها و پر کردن قسمت های گودی هم پف و هم گودی ها برطرف خواهد شد. البته این روش بسیار پیشرفته ای است و افراد خیلی معدودی از این روش استفاده می کنند و آن چنان هنوز همه جا فراگیر نشده است و در حال حاضردر کنفرانس ها و مجامع علمی و همچنین در دانشگاه به افرادی که در حال گرفتن فوق تخصص این رشته هستند، این روش را آموزش می دهیم، به امید اینکه، این روش فراگیر شود و همه جراحان ما از این روش نوین و پیشرفته در جراحی های پلک استفاده کنند. هرچند علم همواره در حال پیشرفت است و روش های نوین دیگری وارد بازار می شود.

فیلم جراحی زیبایی پلک بر روی خانم مسن که با ایجاد لیفت در نواحی مختلف پلک جوانسازی انجام شده است. تغییرات مثبت این عمل زیبایی را در ویدئو ارائه شده به خوبی مشاهده می نمایید. 

جراحی زیبایی پلک تقریبا یک ساعت زمان برای انجام نیاز دارد که تاثیرات آن تا  سالیان بسیار زیادی همراه شما خواهد بود.

ارزیابی بیمار قبل از انجام عمل بلفاروپلاستی

افرادی که برای این روش زیبایی به متخصص یا فوق تخصص ترمیم چشم مراجعه دارند، ابتدا مورد ارزیابی قرار گرفته و باید توجه داشته باشند که اطلاعات کامل و درست را با صداقت تمام  در اختیار پزشک خود قرار دهند. ابتدا باید سابقه پزشکی مانند وجود بیماری های مزمن یا دارو های مصرفی خاص را برای جراح مورد نظر بازگو کنند. در صورتی که از لنز های چشمی استفاده کرده یا اشک ریزش، خشکی چشم، واکنش های آلرژیک دارند یا در گذشته ضربه ای به چشمشان وارد شده است را نیز باید حتما ذکر کنند. بعد از انجام این ارزیابی نوع و کیفیت پوست و میزان افتادگی و خطوط پشت و اطراف چشم مورد بررسی کامل قرار می‌گیرد و مشاوره لازم انجام می‌شود.

ارزیابی میزان افتادگی های هر پلک یکی از مهمترین کارهای جلسه مشاوره است زیرا ممکن است میزان افتادگی هر پلک متفاوت از یکدیگر باشد و فاصله تا ابرو در آن سمت صورت با سمت دیگر یکسان نباشد بنابراین بهتر است برای انجام این کار بهترین فوق تخصص جراح ترمیم چشم را برگزینید.

مراحل جراحی بلفاروپلاستی چگونه است؟

  • مرحله اول – بیهوشی

داروهایی برای راحتی و عدم احساس درد در طول عمل جراحی برای شما تجویز خواهند شد. این داروها شامل آرام بخش های وریدی و یا داروی بیهوشی عمومی می شوند. پزشک شما بسته شرایط شما بهترین انتخاب را به شما توصیه خواهد کرد.

  • مرحله دوم – برش

خطوط برش در جراحی بلفاروپلاستی طوری طراحی می شوند که جای زخم به خوبی در ساختارهای طبیعی ناحیه پلک پنهان شود. پلک فوقانی را می توان از طریق ایجاد برش درون چین طبیعی پلک اصلاح کرد. این کار امکان حذف یا تغییر مکان رسوبات چربی، سفت کردن ماهیچه ها و برداشتن پوست اضافی پلک را فراهم می کند.

پف، افتادگی و دیگر مشکلات پلک پایین را می توان از طریق ایجاد یک برش درست زیر خط مژه تحتانی اصلاح کرد. از طریق این برش، پوست اضافی پلک پایین برداشته می شود و  می توان چربی اضافی موجود برداشته و یا به قسمت دیگری منتقل کرد.

برش بین ملتحمه ای که در داخل پلک پایین ایجاد می شود، یک روش متناوب برای اصلاح شرایط پلک پایین و توزیع مجدد و یا حذف چربی اضافی است. در این تکنیک هیچ پوستی برداشته نمی شود.

بلفاروپلاستی برای چه افرادی مناسب است؟

در حقیقت افرادی برای عمل بلفاروپلاستی بهترین گزینه هستند که از سلامت جسمانی کاملی برخوردار هستند اما این به این معنا نیست که سایر افراد نمی‌توانند از این روش زیبایی استفاده کنند. اکثر اشخاصی که برای این عمل زیبایی اقدام می‌کنند 35 سال یا بیشتر سن دارند اما گاهی پلک های افتاده موجب رنجش خاطر شخص شده و باعث می‌شود که فرد در سنین پایین تر تصمیم به عمل زیبایی بلفاروپلاستی بگیرد. زیباجویانی که انتظارات واقع بینانه دارند و علاقمند  هستند که ظاهر خود را بهبود بخشیده و ساختار چهره خود را زیبا سازند بهترین گزینه برای بلفاروپلاستی هستند.

اقدامات قبل از جراحی پلک

قبل از عمل چه اقداماتی صورت میگیرد:

  • حتما قبل از عمل باید عکس برداری صورت بگیرد. هم به عنوان مستند سازی و هم به عنوان دانستن جزئیات برای جراحی پلک این عکسبرداری مورد نیاز

وقتی همه معاینات انجام شد و عکسبرداری صورت گرفت برای روز عمل افراد باید به نکات زیر توجه کنند.

  • صورت هیچ گونه آرایشی نباید داشته باشد.

این عمل بیشتر در خانم ها به دلیل مراجعه بیشتر آنها صورت میگیرد (البته در آقایان هم مراجعه زیاد است اما به طور کلی این عمل در خانم ها شایع تر است.) و آنها حتما باید این نکته را در نظر داشته باشند که در روز عمل به هیچ وجه نباید کوچکترین آرایشی داشته باشند و مراقبت های بعد از جراحی پلک را کاملا انجام دهند. . در خانم ها وقتی صحبت از آرایش می شود این صحبت شنیده می شود که هیچ آرایشی نداریم ولی اگر در همان زمان چند عدد دستمال کاغذی را به صورت و چشم های این افراد بکشیم رنگی می شود. بنابراین حتما و مطلقا هیچ گونه آرایشی روی صورتشان نباید باشد. معمولا من توصیه می کنم که قبل از مراجعه حمام بروند .

  • مصرف دارو دو هفته قبل از جراحی ممنوع است و حتما باید پزشک در جریان مصرف دارو شما قرار گیرد

یکی از نکاتی که قبل از جراحی باید به آن توجه کنیم برخی از داروها را نباید بیمار قبل از جراحی استفاده کند. ممکن است برخی داروها حتی یک یا دو هفته قبل از جراحی نباید مصرف شود.داروهایی مانند آسپرین و این قبلی داروها نباید مصرف شود .

استفاده از این دارو ها باعث کبودی و خونریزی بیشتر و اختلال در حین عمل می شود. اگر بیمار از این داروها استفاده می کند باید دو هفته قبل از جراحی مصرف آن ها را قطع کند.

داروهایی مثل پروفن دیکلوفناک و این خانواده هم توصیه می شود که از روزهای قبل از جراحی پلک قطع شود و استفاده نشود.

به صورت کلی توصیه من به مراجعین محترم در مشاوره های قبل از جراحی پلک این است که حتما پزشک خود را از داروهایی که مصرف میکنند مطلع سازند .

این نکته هم قابل ذکر است که فرد باید بداند چه عملی انجام میدهد و توقعات نابه جا از جراحی پلک خود نداشته باشد. این موصوع بیشترین نارضایتی را به همراه دارد. وقتی ما تصور درستی از کاری که می خواهیم انجام دهیم نداشته باشیم و فکر کنیم که همه مشکلات ما با جراحی پلک برطرف خواهد شد مسلما نتیجه خوبی از جراحی خود نخواهیم داشت و رضایت مورد نظر حاصل نخواهد شد. مثلا خانم ها فکر نکنند که با جراحی پلک می توانند همسر پیدا کنند و یا آقایان فکر نکنند با جراحی پلک، مدیر فلان قسمت می شوند و همه به آنها توجه خواهند کرد و بهتر است خیالات واهی از جراحی پلک نداشته باشیم طبیعتا اگر از جراحی پلک انتظارات واقعی داشته باشیم طبیعتا نتایج بهتری خواهیم داشت.

خطرات و عوارض احتمالی جراحی بلفاروپلاستی چیست؟

تصمیم گیری برای انجام جراحی پلاستیک امری بسیار شخصی است و بیمار باید مزایای بالقوه در رسیدن به اهداف خود را با خطرات و عوارض احتمالی جراحی پلک بسنجد و متناسب با خواسته ها و شرایط خود تصمیم نهایی را بگیرید.

زمان مراجعه ی شما برای انجام جراحی از شما خواسته می شود که فرم های رضایت نامه را امضا کنید تا اطمینان حاصل شود که شما به درستی از روش و خطرات و عوارض احتمالی جراحی آگاهی دارید و همه چیز را در این رابطه به طور کامل درک کرده اید.

  • حساس شدن چشم ها به نور خورشید یا سایر نورهای شدید
  • تورم و کبودی پلک ها که بعد از چند روز رفع خواهد شد.
  • تغییر در حس پوستی یا بی حسی در قسمت پوست زیر مژه ها

مراقبت های بعد از جراحی پلک

بعد از انجام جراحی پلک بالا و پایین، احساس کشیدگی در چشم ها کاملا طبیعی است.
استفاده از پمادها جهت مرطوب نگه داشتن بخیه ها، به مدت چند روز توصیه می شود.
قرار دادن کمپرس یخ بر روی چشم ها از میزان التهاب پلک کم می کند.
استفاده از قطره های چشمی به رفع خشکی چشم کمک می کند.
یک هفته بعد از جراحی، انجام کارهایی مانند تماشای تلویزیون، مطالعه کتاب، کار با کامپیوتر و یا استفاده از لنزهای تماسی که باعث وارد آمدن فشار به چشم و خشک شدن آن می شود، ممنوع می باشد. معمولا بعد از جراحی، چشم ها خیلی زودتر از حالت طبیعی خسته می شوند.
استفاده از عینک آفتابی استاندارد تا چند هفته بعد از جراحی، به شدت توصیه می شود، با این کار از چشم ها در برابر نور خورشید و باد محافظت خواهد شد.
سه تا چهار هفته بعد از عمل پلک ، انجام هر گونه فعالیتی که باعث افزایش جریان خون به چشم ها می شود، ممنوع می باشد. مواردی مانند خم شدن، بلند کردن اجسام سنگین، فعالیت های ورزشی و یا حتی گریه کردن.
بخیه ها دو تا هفت روز بعد از جراحی کشیده می شوند.
دو روز اول بعد از عمل بخیه ها معمولا یک تا دو هفته بعد از جراحی پلک نیاز به استراحت دارد و توصیه می شود که پس از 2 روز کارهای سبک را انجام دهد اما فشار به چشم وارد نشود.

بهبودی بعد از بلفاروپلاستی چقدر زمان لازم دارد؟

معمولا به طور متوسط برای بهبودی کامل بعد از بلفاروپلاستی حدود ده الی چهارده روز زمان لازم است تا بهبودی کامل صورت گیرد. لازم به ذکر است این مدت زمان به عوامل گوناگونی از جمله کیفیت پوست، میزان حساس و ظریف بودن پوست، میزان افتادگی و … بستگی دارد، بنابراین ممکن است در برخی افراد زودتر و در برخی دیگر دیرتر بهبود یابد.

هزینه بلفاروپلاستی

همانطور که می‌دانید روش های زیبایی میزان هزینه تعریف شده ثابتی ندارند اما می‌توان گفت برای تعیین این هزینه ها بهترین جراح چشم، میزان افتادگی پلک را بررسی کرده و وابسته به وسعت کار و اینکه چه نواحی از پلک ها نیاز به این عمل داشته باشند و همچنین محاسبه دستمزد و هزینه های جانبی کلینیک و …. نیز میزان نهایی هزینه را مشخص می‌کند که مستلزم به مراجعه حضوری می‌باشد.

دکتر ابوالفضل رحیمی

دکتر ابوالفضل رحیمی

جراح و متخصص چشم
فوق تخصص (فلوشیپ) جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم و صورت از انگلستان
برچسب ها:
مقالات مرتبط
بهترین جراح پلک در تهران

بهترین جراح پلک در تهران

بهترین جراح پلک در تهران دارای ویژگی ها و خصوصیاتی است که به شما کمک میکند تا با اطمینان کامل برای این جراحی...

جراحی پلک پایین

جراحی پلک پایین

جراحی پلک پایین یا جراحی زیبایی پلک تحتانی، یکی از حساس ترین عمل های زیبایی چشم است که برای از بین بردن پف...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

20 دیدگاه ها
  1. سلام خدمت شما، من یک پلکم افتاده تره، برای هردو پلکم بلفاروپلاستی انجام میشه؟

    پاسخ
    • با سلام باید معاینه حضوری صورت گیرد تا مشخص شود.

      پاسخ
  2. سلام میخواستم بدونم بلفاروپلاستی خیلی درد داره؟

    پاسخ
    • خیر هیچگونه دردی در این روش احساس نمی‌شود

      پاسخ
  3. سلام من پیش شما پتوز انجام دادم،خیلی راضیم واقعا ممنونم از زحماتتون

    پاسخ
    • سپاس

      پاسخ
      • سلام من چشم چپم رفتم چشم پزشکی پتوز باید عمل بشه میشه شماره تون لطف کنید

        پاسخ
  4. سلام چه مدتی طول میکشه تا جای جراحی کامل برطرف شه؟

    پاسخ
    • سلام به طور کامل مدت یک هفته حتی پنج روز

      پاسخ
  5. سلام، هزینه این عمل چقدر هست؟

    پاسخ
    • سلام و عرض ادب باید برای میزان هزینه حتما معاینه حضوری صورت گیرد.

      پاسخ
  6. پدر من پیش شما بلفاروپلاستی انجام داد خیلی راضیه خداروشکر سپاس از شما خدا قوت

    پاسخ
    • سلام سپاس از شما

      پاسخ
  7. سلام وقت بخیر

    من یکماه پیش عمل بلفا انجام دادم و چشمام ناقرینه

    هستند چه مدت زمان میبره که این ناقرینگی رفع بشه

    پاسخ
  8. سلام
    بنده یاسر یوسفی هستم
    دوهفته پیش عمل پتوز چشم راستمو پیش دکتر رحیمی انجام دادم
    بسیار بسیار راضی هستم
    واقعا کارشون عالیه
    به کسایی که موردی مثل من دارند حتما ایشون رو پیشنهاد میکنم
    دوتا چشمام برابر شدند تا امروز که خیلی راضی ام-

    تشکر میکنم از منشی ایشون که منو خوب راهنمایی کردند
    تشکر ویژه از دکتر با تجربه
    نمره ۲۰ به ایشان

    پاسخ
  9. سلام.چشم.مادر.خانمم.میگن.اب.سیاه.اورده.اگه.اب.سفید.باشع.درمان.میشه.سن54. میشه.راهنمایی.کنید

    پاسخ
    • سلام. معاینه شوند

      پاسخ
  10. سلام وقت بخیر ،آقای دکتر حدود پنج ماه پیش چشم های همسر بنده رو عمل بلفاروپلاستی انجام دادند بسیار عالی ،ایشون دسشون طلا ،همچنین از منشی عزیزشون تشکر کنم که با اخلاق خوبشون راهنمای کردن .عمل پلک کار آسانی نیست بارها درمطب ایشون کسانی دیدم ،عمل پلکشون جای دیگه انجام دادند بعد پشیمان شدند چون عملشون خراب شده میگفتن ای کاش اول اومده بودن پیش آقای دکتر رحیمی خدا بهتون سلامتی بده آقای دکتر بی نهایت سپاس گذارم همیشه دعاگوی شما

    پاسخ
  11. سلام من مرد48ساله ام بدليل مسافرتهای متعدد کاری معمولا خیلی کم در تهرانم1_ هزینه های عمل پلک هر دوچشم حدودا چقدره 2_این هزینه ها مشمول‌ بیمه میشوند3_بعد از عمل نیاز به مراجعه های بعدی ومعاینات مجدد هست؟ 4_در چه فصلی بهتر عمل جراحی انجام شود

    پاسخ
  12. سلام من عمل استرابیسم انجام دادم چندسال پیش ولی از همون موقع هم افتادگی و چین در قسمت فوقانیچشم دارم وهر کسی من رو می بینه به من میگه چشمات خسته هست و نافذ نیست و خودمم احساس خستگی در ناحیه چشمها دارم مخصوصا شبها آیا امکان عمل بلفاروپلاستی هست یاعملباید انجام بشه ممنون راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *