info@doctor-rahimi.com

دکتر ابوالفضل رحیمی / مقالات / مراقبت های بعد از جراحی پلک
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

مراقبت های بعد از جراحی پلک

مدت زمان مطالعه5 دقیقه

جراحی پلک در دسته جراحی های زیبایی می‌باشد اما به اندازه جراحی سایر اندام ها سخت و دشوار نیست اما چون با چشم در ارتباط مستقیم است دارای حساسیت های زیادی می‌باشد. این عمل دارای دوره نقاهت بلند مدتی نیست اما توصیه می‌شود به موارد مراقبتی و توصیه های پزشک، دقت کنید تا این دوره را با سلامتی و سهولت پشت سر بگذارید. قبرای مشاهده نتایج جراحی پلک صبور باشید و ابتدائا تمرکز خود را بر مسائل مراقبتی قرار دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم درباره نکات مراقبتی که بهبود را سرعت می‌بخشد، کسب کنید.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

نکات اولیه بعد از جراحی پلک

دوره استراحت برای برخی افراد بسیار خسته کننده و طولانی به نظر می‌رسد اما با توجه به این مورد که جراحی پلک به طور مستقیم بر چشم ها اثر می‌گذارد، اکثر مراجعه کنندگان و متقاضیان این روش خواستار این مورد هستند که نتایج جراحی را زودتر مشاهده کنند. اولین نکته ای که باید حتما به آن توجه داشته باشید این است که حتما باید فردی را به عنوان همراه با خود داشته باشید تا پس از پایان کار شما را همراهی کند زیرا در نظر داشته باشید که به مدت یک روز چشم ها دارای پانسمان هستند. نگران کلافگی و ناراحتی های هفته اول پس از جراحی پلک نباشید، زیرا این ناراحتی ها به مرور کاهش یافته و به تدریج از بین می‌روند.

مورد دومی که بسیار مهم است و باید به آن توجه داشت، این است که احتمال این وجود دارد که فرد در روز های اولیه پس از بازکردن پانسمان ها و گذراندن دوره نقاهت، تصور کنید که چشم و ابرو ها با یکدیگر همخوانی و تناسب ندارند اما این مورد در اصل به این دلیل است که سرعت ترمیم زخم ها در دو پلک یکسان نیست اما اگر شما متخصص و جراح خوبی برای این جراحی انتخاب نکنید ممکن است دچار عدم تقارن چشم ها ناشی از عمل غیر استاندارد شوید. التهاب و قرمزی اطراف بخیه ها بعد از جراحی، کاملا طبیعی است. ممکن است برخی بیماران دچار ریزش اشک از چشم شوند.
در صورت خشک شدن چشم، استفاده از پماد و قطره به رفع این عارضه کمک می کند. برخی بیماران بعد از استفاده از قطره، از دو بینی شکایت می کنند که البته بعد از چند دقیقه برطرف خواهد شد.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

  • انتظارات رویایی را کنار بگذارید و به دنبال نتایج واقع گرایانه باشید.
  • برای استحمام باید کمی صبور باشید و در هفته اول از ناحیه گردن به پایین دوش بگیرید.
  • امکان این مورد که پلک ها تا سه هفته اول به خوبی باز نشوند وجود دارد بنابراین نگران نباشید.
  • توجه داشته باشید که به دلیل دستکاری بافت های زیرین پوست، مدت زمانی برای بهبود و ترمیم لازم است.
  • بخیه ها اغلب بعد از مدت هفت روز کشیده می‌شوند بنابراین تا آن زمان موارد احتیاطی را رعایت فرمایید.

نحوه استراحت بعد از جراحی پلک چگونه است؟

به طور عادی چشم ها از عضو های بسیار مهمی هستند که باید همیشه تحت مراقبت قرار بگیرند، حال که جراحی پلک انجام شده است از وضعیت حساس تری برخوردار هستند.  حال ما شما را برای زمان استراحتتان راهنمایی می‌کنیم.

  1. باید برای دراز کشیدن و یا خوابیدن به سمت پشت دراز بکشید.
  2. زیر سر خود تعدادی بالشت قرار دهید که زاویه ای 45 درجه زیر سر برای شما فراهم شود.  زیرا قرارگیری سر بالاتر از سطح بدن موجب می‌شود تا التهابات زودتر بهبود یابد.
مراقبت های بعد از جراحی پلک

طول دوره نقاهت جراحی پلک چقدر می باشد؟

معمولا دوره نقاهت و بهبودی جراحی پلک چند هفته ای طول می کشد. لازم است بعد از جراحی بیمار به میزان کافی استراحت داشته باشد. التهاب و قرمزی تا چند روز بعد از جراحی برطرف خواهد شد.
در برخی بیماران، طول دوره نقاهت کمی طولانی تر خواهد بود. اما نکته ای که وجود دارد این است که بیمار باید انتظارت واقع بینانه ای از جراحی داشته باشد و برای رسیدن به ظاهر دلخواه صبر کند.
با انجام جراحی پلک، ظاهر چشم ها و صورت جوان تر از قبل به نظر خواهد رسید و این دلیلی است که بسیاری از افراد خواهان انجام این جراحی هستند.

زمان شروع فعالیت های روزمره پس از جراحی پلک

جراحی پلک در دسته جراحی های سنگین قرار ندارد به همین دلیل شخص می‌تواند یک هفته پس از جراحی پلک، به فعالیت های روزمره خود مشغولل شود. توجه داشته باشید شروع فعالیت ها به این معنا نیست که در هفته های دوم الی چهارم نیازی به مراقبت های ذکر شده و موارد احتیاطی نیست. خیر در تمام طول این مدت، نیاز است تا شما از چشم هایتان به خوبی مراقبت کنید تا بهترین نتیجه برایتان حاصل شود. فراموش نکنید که گریه کردن اصلا مناسب نیست خصوصا در این مدت که کشیدگی پشت پلک ممکن است وجود داشته باشد.

مصرف دارو ها بعد از جراحی پلک چگونه است؟

بعد از جراحی پلک قاعدتا برخی دارو ها وجود دارد که جراح و متخصص چشم، تجویز خواهد کرد و شما موظف هستید به موقع آن ها را مصرف نمایید. در مقابل ممکن است دارویی از قبل در برنامه دارویی شما وجود د اشته باشد که برای مدتی قطع مصرف آن توصیه شود. به عنوان مثال داروی آسپیرین جزو دارو هایی است که باید مدتی قبل از جراحی پلک و بعد آن، مصرف نگردد. احساس سوزش و خشکی و کشیدگی پلک چشم، با احتمال زیادی برای همه افراد که از جراحی پلک بهره بردند، به وجود می‌آید و پزشک برای رفع این موضوع پماد چشمی تجویز می‌کند.

Source: https://www.docshop.com/education/cosmetic/face/eyelid-surgery/recovery

از منبع فوق و نیز توضیحات شفاهی جناب دکتر ابوالفضل رحیمی جراح و متخصص چشم و صورت استفاده گردیده است.

دکتر ابوالفضل رحیمی

دکتر ابوالفضل رحیمی

جراح و متخصص چشم
فوق تخصص (فلوشیپ) جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم و صورت از انگلستان
مقالات مرتبط
بهترین جراح پلک در تهران

بهترین جراح پلک در تهران

بهترین جراح پلک در تهران دارای ویژگی ها و خصوصیاتی است که به شما کمک میکند تا با اطمینان کامل برای این جراحی...

جراحی پلک پایین

جراحی پلک پایین

جراحی پلک پایین یا جراحی زیبایی پلک تحتانی، یکی از حساس ترین عمل های زیبایی چشم است که برای از بین بردن پف...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

1 دیدگاه
  1. ۱۸ سالمه دانشجوام من عمل پتوز مادر زادی داشتم ۱ اسفند ولی بااینکه دکتر گفت به دلیل اینکه از پماد و …. استفاده میکنم تاری دیدم طبیعیه اما دوهفته س که دیگ استفاده نمیکنم ولی بعضی موقع ها تار میبینم یا کدره تقریبا ۱ماه شده جدی بگیرمش؟بعد عمل
    میخاستم ببینم میتونم خط چشم یا ریمیل اینا بزنم به چشمم مشکلی نیست که؟ بخیه هاش هم گفتن جذبیه

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *