info@doctor-rahimi.com

دکتر ابوالفضل رحیمی / مقالات / بیماری های چشمی در دوران کرونا 
مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

بیماری های چشمی در دوران کرونا 

مدت زمان مطالعه9 دقیقه

بیماری های چشمی در دوران کرونا 

چندین گزارش حاکی از آن هستند که ویروس می تواند باعث التهاب خفیف ملتحمه چشم شود، در غیر این صورت از سایر علل ویروسی قابل تشخیص نیست و احتمالا در اثر تماس هوا با ملتحمه چشم منتقل شود.

بیمارانی که با  التهاب ملتحمه چشم، به چشم پزشکی مراجعه می کنند، علائمی از تب و یا مشکلات سیستم تنفسی مانند سرفه و یا تنگی نفس نیز دارند. افرادی که اخیرا سفر خارجی داشته اند، به خصوص در نواحی که شیوع بیماری بیشتر بوده است از جمله چین، ایران، کره جنوبی و یا برخی نقاط آمریکا، افرادی که یکی از اعضای خانواده شان از یکی از کشورهای گفته شده برگشته اند، می توانند مبتلا به کووید 19 باشند.

دکتر ابوالفضل رحیمی جراح پلک خوب در تهران، در ادامه توضیحات کاملی را در خصوص بیماری های چشمی در دوران کرونا در اختیار افراد می گذارند.

آکادمی و مقامات رسمی توصیه می کنند، هنگام مراقبت از بیماران آلوده با SARS- CoV- 2 باید از دهان، بینی و چشم ها محافظت شود.

پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در چشم پزشکی

ویروس باعث کووید 19 می شود که نسبت به ضد عفونی کننده های حاوی الکل و سفید کننده ها حساس است. ماده ای که چشم پزشک ها در ضد عفونی کردن ابزارهای چشم پزشکی از آن استفاده می کنند. جهت پیشگیری از انتقال SARS- CoV- 2، از همین روش های ضد عفونی استفاده می شود تا جلوی انتشار پاتوژن های ویروسی در محیط مطب گرفته شود. توصیه می شود این کار قبل و بعد از برخورد با هر بیمار انجام شود.

SARS- CoV- 2، یک RNA ویروس تک رشته ای است که باعث کووید 19 می شود. گرچه میزان مرگ و میر این ویروس همانند کرونا ویروس SARS و یا MERS نیست، اما مرگ و میر قابل توجهی را در سراسر دنیا داشته است.

آلودگی به این ویروس در بخش های زیادی از دنیا از جمله ایالت متحده آمریکا گزارش شده است.

علائم بیماری کرونا 

بیماران علائمی از بیماری تنفسی مانند تب، سرفه و یا تنگی نفس نشان می دهند. اسهال نیز در ابتدای عفونت و التهاب ملتحمه چشم نیز گزارش شده است. پنومونی، عارضه جدی تری می باشد. علائم می توانند بسیار زود، دو روز بعد و یا چهار روز بعد از تماس با ویروس ظاهر شوند.

سالنامه پزشکی در تاریخ 10 مارس اعلام کرد که دوره نهفتگی SARS- CoV- 2 پنج تا هفت روز است. در بیش از نود و هفت درصد بیماران، علائم در عرض 11.5 روز خود را نشان داده بود.

درک فعلی در خصوص نحوه انتشار کووید 19، تا حد زیادی بستگی به شناخت کرونا ویروس های مشابه دارد. ویروس، از فردی به فرد دیگر و از طریق قطرات آب موجود در سیستم تنفسی آفراد آلوده ای که سرفه و یا عطسه می کنند، منتقل می شود.

راه های انتقال ویروس کرونا

هم چنین ممکن است ویروس در صورت لمس اشیا و یا سطوح با ویروس موجود از فرد آلوده و تماس با دهان، بینی و چشم ها منتشر شود.

RNA ویروسی در مدفوع برخی بیماران آلوده یافت شده است، که احتمال انتقال از طریق مدفوع و دهان نیز بیشتر خواهد شد.

SARS- CoV- 2 می تواند از طریق افراد بدون علامت نیز منتقل شود.

طبق گزارش منتشر شده در JAMA در تاریخ یک فوریه، فرد ناقلی که هیچ گونه علائمی را نداشت، پنج نفر از اعضای خانواده را آلوده کرده بود، علی رغم این که تست سی تی اسکن قفسه سینه نتایج نرمالی را نشان می داد.

علاوه بر این، دکتر Li Wenliang، چشم پزشکی که هشدار اولیه در خصوص کرونا را اعلام کرد، معتقد است که توسط بیمار گلوکومای بدون علائمی، آلوده شده است. با این حال، این گزارشات در حد مقدماتی باقی می مانند.

در مطالعه چاپ شده در مجله پزشکی New England، دانشمندان توانستند SARS- CoV- 2 در ذرات معلق موجود در هوا را تا سه ساعت بعد از هواسازی شناسایی کنند.

با این حال، این آزمایش در یک درام گلدبرگ انجام شد که تهویه خوبی نداشت و الزاما نمی تواند نحوه رفتار ویروس در شرایط واقعی زندگی را منعکس کند.این تحقیق نشان داد، ویروس عفونی می تواند بیش از 24 ساعت بر روی سطوح مقوایی، چهار ساعت بر روی مس و دو تا سه روز بر روی مواد پلاستیی و استیل زنده بماند.

در مطالعه دیگری که در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در خصوص شیوع کووید 19، SARS- CoV- 2 انجام شد، مشخص شد که سطوح مختلف کابین مسافران که تست شده بودند، تا 17 روز بعد از تخلیه هواپیما، نتایج مثبتی را نشان داد.

دکتر ابوالفضل رحیمی جراح و متخصص چشم و فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم از انگلستان، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی می پردازد. برای مشاوره در خصوص بیماری های چشمی در دوران کرونا می توانید به دکتر رحیمی مراجعه نمایید . به منظور مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۷۷۵۵۰۸ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ابوالفضل رحیمی مراجعه نماید .

توصیه های پیشگیری از ابتلا به کرونا 

تغییری در توصیه های مربوط به استفاده از ماسک در این گزارش دیده نمی شود، اما هم چنان تاکید بر اهمیت شستن دست ها و ضد عفونی کردن سطوح و موادی است که می توانند با ترشحات سیستم تنفسی بیماران، آلوده شوند.

 

واکسن و روش های درمانی

در حال حاضر، واکسنی برای پیشگیری از عفونت وجود ندارد، اما در تاریخ پنج مارس، آزمایشاتی در موسسه تحقیقاتی سلامت Kasier Permanent واشنگتن و در مرکز کودکان Emory در Decatur بر روی واکسن Mrna کرونا ویروس انجام شد. هر دو موسسه، عضو کنسرسیوم نحقیقات بالینی بیماری های عفونی هستند، یک شبکه آزمایشات بالینی که تحت حمایت موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی قرار دارد.
اکنون، عامل ثابت شده ای برای پیشگیری و یا درمان SARS- CoV- 2 وجود ندارد. یک داروی تحقیقاتی به نام رمدسیور، فعل و انفعال هایی را در محیط آزمایشگاه و آزمایشات بالینی نشان داده است. کلروکین و هیدروکسی کلروکین، داروهای خوراکی هستند که به ترتیب برای مالاریا و بیماری های خود ایمنی مورد تائید می باشند.
هر دو دارو، نتایج خوبی را در آزمایشات غیر تصادفی نشان دادند و مورد مطالعه قرار گرفته اند. اطلاعات بیشتر در خصوص پیشرفت درمان کووید 19 با این داروها در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری موجود می باشد.

آکادمی چشم پزشکی آمریکا، نظری در خصوص ایمنی و اثربخشی این دو دارو در بیماران مبتلا به کووید 19 ندارد. همانند همیشه، تاکید می کند که تصمیمات بالینی باید همراه با شواهد علمی معتبری باشند.

با این حال، سوالی که مطرح می شود این است که آیا استفاده از این دو دارو، نیاز به انجام آزمایش پایه ای دارد یا خیر. در این وضعیت، نیازی به آزمایشات چشم پزشکی اولیه نیست، چرا که مدت زمان پیش بینی شده برای درمان، کوتاه و حداکثر سه ماه می باشد.
هیچ گونه سمی برای چشم ها در این دوره نباید پیش بینی شود، تا زمانی که دوز قبلی برای شبکیه چشم ایمن مشخص شده باشد، استفاده شود. (در کل، 5 mg/kg وزن واقعی هیدروکسی کلروکین)

پیوندهای چشم پزشکی

دو گزارش مبنی بر این موضوع وجود دارد که ویروس می تواند باعث التهاب ملتحمه چشم شود. بنابراین، این امکان وجود دارد که SARS- CoV-2 از طریق تماس قطرات تنفسی با ملتحمه چشم منتقل شود.
در مطالعه انجام شده بر روی سی بیمار بستری در بیمارستان در چین به دلیل ابتلا به کووید 19، یک نفر مبتلا به التهاب ملتحه چشم بود. آن بیمار و نه بیست و نه نفر دیگر، در ترشحات چشمی SARS-CoV-2 داشتند. این نشان می دهد که SARS-CoV-2 می تواند ملتحمه چشم را آلوده و منجر به بروز التهاب ملتحمه چشم شود. ذرات ویروس در ترشحات چشمی یافت می شوند.
در مطالعه وسیع تر چاپ شده در ژورنال پزشکی New England، محققان وجود التهاب ملتحمه چشم را در نه بیمار از 1099 بیمار با تست آزمایشگاهی تائید شده کووید 19 در سی بیمارستان در چین، به اثبات رساندند.
این در حالی است که التهاب ملتحمه چشم، غیر شایع نیست، چرا که با کووید 19 مرتبط است و دیگر انواع التهاب ملتحمه شایع می باشند. بیماران درگیر، معمولا به کلینیک های چشم پزشکی و یا اورژانس مراجعه می کنند. این امر نشان می دهد که چشم پزشکان نیز باید به بررسی و ارزیابی بیماران مبتلا به کووید 19 بپردازند.
در نتیجه، محافظت از دهان، بینی (استفاده از ماسک N95) و چشم ها ، به خصوص هنگام مراقبت از بیماران مبتلا به کووید 19 توصیه می شود. علاوه بر این، شیلدهای تنفسی نیز برای محافظت از کارکنان بخش درمان و بیماران در برابر بیماری های تنفسی مفید می باشد.

آیا بیماران تب و یا علائم تنفسی دارند؟

آیا بیمار و یا خانواده آن ها اخیرا به جایی سفر کرده اند؟ خط های سرخ، شامل سفرهای بین المللی به کشورهایی مانند چین، ایران، اروپا و کره جنوبی، سفرهای داخلی به نواحی که تعداد افراد مبتلا بیشتر هستند (مانند واشنگتن، کالیفرنیا و نیویورک) می باشد.
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری به ارائه کنندگان خدمات درمانی، آن هایی را که با این معیارها روبرو می شوند، بلافاصله به پرسنل کنترل بخش عفونی در مراکز درمانی و یا دپارتمان های محلی اطلاع دهند تا بررسی های بیشتری بر روی آن ها انجام شود.

پروتکل های توصیه شده به هنگام ویزیت بیماران

در واکنش به وضعیت اورژانسی اعلام شده در سطح فدرال و در چندین ایالت از چهاده مارس 2020 و هم چنین در ایالت متحده آمریکا، به جراحان عمومی و پزشکانی هشدار داده می شود که ویزیت بیماران و روش های درمانی که می توانند در آینده با ایمنی بیشتری انجام شوند را به تعویق بیندازند، به خصوص در بیماران مسن مبتلا به شرایط پزشکی.

قرار ملاقات دیگری برای بیمارانی که مشکلات چشمی اضطراری ندارند، در نظر گرفته شود و از استفاده از ابزارهایی که امکان ضد عفونی کردن ایمن آن ها وجود ندارد، مانند برخی آنالیزورهای چشمی، خودداری شود.

اگر شرایط مطب این اجاز بدهد، قبل از ورود بیماران به اتاق ملاقات در خصوص بیماری تنفسی و یا سفر یکی از اعضای خانواده به نواحی پر خطر، طی چهارده روزگذشته، سوالاتی پرسیده شود. اگر پاسخ آن ها به دو این دو سوال مثبت بود، باید به منزل برگردند و با پزشک مراقبت های اولیه شان صحبت کنند.
اتاق انتظار باید تا حد امکان خالی نگه داشته شود، توصیه می شود بیماران با فاصله دو متری از هم بنشینند. به منظور احتیاط بیشتر، پذیرش بیماران حساس تر را کمتر کنید.

اگر بیمار مبتلا به کووید 19، به مراقبت های چشم پزشکی فوری نیاز دارد، ابتدا به بیمارستان و یا مرکز مجهز برای مقابله با کووید 19 و اختلالات چشمی فرستاده شود. (در حالت ایده آل، یک بیمارستان تحت کنترل شرایط عفونی)

استفاده از اسلیت لمپ و یا شیلدهای تنفسی توصیه می شود، چرا که نوعی اقدامام پیشگیرانه در محافظت در برابر ویروس محسوب می شوند. با این حال، این دو از آلوده شدن وسایل و سطوح سمت بیمار که ممکن است توسط سایر بیماران لمس شود و باعث انتقال ویروس شود، پیشگیری نمی کنند.
ممکن است استریل کردن موانع خانگی سخت تر باشد و خود آن ها به نوعی منبع آلودگی باشند. در کل، این قبیل ابزارها، جایگزین ابزارهای تمیز کننده ما بین بیماران نمی شوند و از بیمارانی که سرفه و عطسه می کنند و یا علائمی مانند آنفولانزا را دارند، خواسته می شود که در طول معاینه ماسک بزنند.
به منظور کاهش بیشتر احتمال انتقال ویروس، چشم پزشکان باید به بیماران خود اطلاع دهند که در طول معاینه با اسلیت لمپ، کمتر صحبت کنند و یا از صحبت کردن خودداری کنند.

دکتر ابوالفضل رحیمی

دکتر ابوالفضل رحیمی

جراح و متخصص چشم
فوق تخصص (فلوشیپ) جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم و صورت از انگلستان
مقالات مرتبط
بهترین جراح پلک در تهران

بهترین جراح پلک در تهران

بهترین جراح پلک در تهران دارای ویژگی ها و خصوصیاتی است که به شما کمک میکند تا با اطمینان کامل برای این جراحی...

جراحی پلک پایین

جراحی پلک پایین

جراحی پلک پایین یا جراحی زیبایی پلک تحتانی، یکی از حساس ترین عمل های زیبایی چشم است که برای از بین بردن پف...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *