info@doctor-rahimi.com

دکتر ابوالفضل رحیمی / افتادگی پلک / تاثیر افتادگی پلک بر بینایی؛ علائم تا درمان
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

تاثیر افتادگی پلک بر بینایی؛ علائم تا درمان

مدت زمان مطالعه5 دقیقه

تاثیر افتادگی پلک بر بینایی نمایان است زیرا پلک به عنوان یک پوشش محافظ بر روی چشم عمل می‌کند و وظیفه‌ مهم در حفظ رطوبت و حفاظت از سطح چشم دارد. با افتادگی پلک، یکی از نتایج قابل توجه آن افزایش احساس خشکی چشم است. این موضوع می‌تواند باعث تضعیف بینایی و ایجاد تاری دید، سوختگی و احساس خستگی در چشمان شود. علاوه بر این، افتادگی پلک ممکن است باعث محدود شدن زاویه دید و تعریق بیش‌ازحد در ناحیه چشم شود، که همه اینها می‌توانند به تعامل مناسب با محیط و انجام فعالیت‌های روزمره اذعان نمایند. بنابراین، تاثیر افتادگی پلک بر بینایی باید به عنوان یک مشکل مهم در این حوزه در نظر گرفته شود و پیگیری و درمان مناسب آن ضروری است.

در این مطلب تمامی نکات در اختیار شما قرار داده شده است. با ما همراه باشید تا از کامل ترین اطلاعات بهره مند شوید.

صحبت های دکتر ابوالفضل رحیمی درباره جراحی پلک👇

00:55
truncate dir-rtl

جراحی پلک

تاثیر افتادگی پلک بر سطح بینایی چیست؟

همانطور که می‌دانید یکی از اعضای مهم و ویژه برای تمامی افراد، چشم هایشان می‌باشد که به هر جهت باید از آن ها مراقبت کنند. زمانی که در میدان بینایی فرد اختلال به وجود آید، اشخاص برای اقدامات درمانی، پیگیری های لازم را انجام می‌دهند که ممکن است این زمان بسیار دیر باشد. پلک ها حساس ترین و نازک ترین پوست را داشته و گاهی به مرور زمان دچار چین خوردگی های شدید می‌شوند که فشار سنگینی را برای مردمک چشم ایجاد می‌کند. اکثر مواقع دلیل این موضوع، افتادگی پلک شدید اشخاص می‌باشد.

پلک چشم وظیفه محافظت از مردمک چشم در برابر ورود اشیای خارجی داشته و در هنگام خواب کمک می‌کند تا اشک در سطح چشم به طور یکنواخت پخش بماند و تمامی این ناحیه مرطوب باشد. افتادگی پلک دارای انواع مختلفی می‌باشد که گاهی شخص را با مشکلات بینایی مواجه نمی‌کند و افتادگی پلک با انواع پتوز، پتوز یک طرفه، بلفارو شناخته می‌شود، اختلالات پزشکی را ایجاد خواهد کرد. در صورتی که افتادگی پلک و اختلالات بینایی فقط برای یک چشم باشد، با عنوان بتوز یک طرفه و زمانی که بر دو چشم افتادگی ایجاد شده باشد، پتوز دو طرفه نام دارد و در نهایت بینایی هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حال بسیاری از اشخاص مراجعه کننده که از کاهش سطح بینایی خود در اثر افتادگی پلک، ناراحت هستند به طور مادرزادی به این مشکل دچار بودند و یا حتی ممکن است افراد دیگری از خانواده نیز دچار همین اختلال باشند. حتی در موارد بسیاری مشاهده می‌شود که مراجعه کنندگان برای درمان این مسئله، کودکان هستند و پتوز مادرزادی بر بینایی آن ها تاثیر گذاشته است.  ناگفته نماند که تمامی افتادگی های پلک بر بینایی تاثیر نمی‌گذارند و برخی از آن ها فقط در ظاهر افراد نمایان می‌شوند.

افتادگی پلک در نوزادان علاوه بر اینکه استرابیسم یا همان انحراف چشم را به همراه دارد، تاثیر مستقیمی بر میزان بینایی آن ها داشته و کاهش شدید بینایی را از همان ابتدا برایشان به وجود می‌آورد.

نوعی پتوز با اصطلاح سندرم هونر، منجر به مردمک تنگی یک طرفه می‌شود. یعنی مردمک چشم دارای اختلال، علاوه بر تنگی از نظر اندازه هم کوچک تر می‌باشد. در این بیماری عضله گشاد کننده مردمک از کار افتاده و فلج عضله متسع کننده مردمک ایجاد می‌شود که در نهایت بینایی بسیار کاهش می‌یابد.

تاثیر افتادگی پلک بر بینایی

علائم اثر مخرب افتادگی پلک بر بینایی

حتما می‌دانید که علائم ظاهری و اولیه افتادگی پلک بیشتر در ظاهر نمایان خواهد بود و صورت وجود این عارضه، پلک حالت طبیعی نداشته و به سمت پایین افتاده است. خانم ها و آقایانی که به این مشکل دچار هستند، معمولا با نگاه کردن در آینه از رو به رو متوجه این مشکل خود می‌شوند. علائم مخرب این مشکل بر بینایی چشم این گونه نمایش داده می‌شود که بالای مردمک چشم در پشت پلک رفته و پوشانده می‌شود که مقداری از میزان دید شخص کم می‌کند. در صورت پوشیده شدن عنبیه چشم، بینایی فرد کاهش پیدا کرده و گاهی حتی مشکل افتادگی به قدری شدت پیدا می‌کند که دید وسیعی را از بین می‌برد.

انسداد چشم توسط پلک سبب شده تا چشم شما بسیار ریزتر از حالت عادی دیده شود و ممکن است چین خوردگی های اضافی بر سطح پوست پلک سبب شود تا اشک چشم گاهی مواقع خشک شود. کاهش بینایی در اثر بروز این مشکلات در نهایت سردردهای میگرنی را برای خانم ها و آقایان به وجود می‌آورد که ممکن است برای رفع آن ها به تکنیک درمانی تزریق بوتاکس لازم شود.

برگشت بینایی با درمان افتادگی پلک

برای اینکه بینایی خود را به حالت اولیه برگردانید و جلوی این مشکلات را در کوتاه ترین زمان بگیرید، باید فورا به بهترین جراح و متخصص چشم مراجعه کنید. برای درمان پتوز از روش های متفاوتی نظیر بلفاروپلاستی و سایر روش های درمانی استفاده می‌کنند که انتخاب روش درمانی به شرایط شخص و سن فرد بستگی دارد.

نتیجه گیری:

به طور خلاصه، افتادگی پلک می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر بینایی داشته باشد. با اینکه افتادگی پلک به نظر مشکلی ظاهری ممکن است، اما تأثیرات آن بر بینایی بسیار مهم هستند. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد عوارضی مانند افزایش احساس خشکی و خستگی در چشمان شود. همچنین، محدود شدن زاویه دید و تعریق زیاد در ناحیه چشم ممکن است توانایی ارتباط مناسب با محیط و انجام فعالیت‌های روزمره را کاهش دهد.

دکتر ابوالفضل رحیمی

دکتر ابوالفضل رحیمی

جراح و متخصص چشم
فوق تخصص (فلوشیپ) جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم و صورت از انگلستان
برچسب ها:
مقالات مرتبط
بهترین جراح پلک در تهران

بهترین جراح پلک در تهران

بهترین جراح پلک در تهران دارای ویژگی ها و خصوصیاتی است که به شما کمک میکند تا با اطمینان کامل برای این جراحی...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

4 دیدگاه ها
  1. سلام عمل اسمایل انجام دادم میخواستم بدونم چقدر باید از عمل بگذره که پتوز رو بتونم عمل کنم؟

    پاسخ
    • سلام. پس از یکماه بررسی شوید.

      پاسخ
  2. سلام من چند سالی است که چشم راستم بزرگ‌تر شد نمیدونم دلیلش چیه اما میدونم تمام آزمایش‌های من خوب بوده میشه بگید راه درمانی غیر از بوتاکس داره بوتاکس را چندین بار انجام دادم خوب نشد

    پاسخ
    • بوتاکس ربطی به مشکل شما ندارد. بررسی شوید

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *