info@doctor-rahimi.com

دکتر ابوالفضل رحیمی / اخبار / جراحي بسيار پيشرفته و ظريف چشم با ربات
مدت زمان مطالعه ۲ دقیقه

جراحي بسيار پيشرفته و ظريف چشم با ربات

مدت زمان مطالعه2 دقیقه

جراحي بسيار پيشرفته و ظريف چشم با ربات

گروهی از جراحان چشم برای اولین بار در دنیا با استفاده از ربات توانستند داروی ترومبولیتیک را به رگ شبکیه بیماری که دچار لخته خون شده بود، تزریق کنند. شبکیه به صورت یک لایه نازک در داخل بخش خلفی کره چشم قرار گرفته است و نور را به پیام های عصبی تبدیل کرده و به مغز می فرستد درواقع شبکیه یک بافت عصبی حساس به نور است. پرده شبکیه بیشتر مواد مصرفی و اکسیژن را از یک لایه عروقی به نام مشیمیه (کوروئید) که اطراف شبکیه را احاطه کرده است دریافت می کند. زمانی که ارتباط مشیمیه زیرین با شبکیه قطع شود به دلیل کمبود مواد غذایی و اکسیژن ابتدا شبکیه کارکرد خود را از دست می دهد و فرد به مرور زمان دچار مشکل بینایی می شود. اگر این وضعیت طول بکشد بافت های شبکیه دچار نکروز می شوند و به تدریج می میرند یک وضعیت غیر قابل برگشت است.باید به این موضوع اشاره کنیم که رگ شبکیه چشم از تار مو هم باریک‌تر است.

جراحي بسيار پيشرفته و ظريف چشم با ربات

 

خوشبختانه رباتی که دانشگاه کاتولیک لون ساخته بود توانست داروی ترومبولیتیک را به رگ شبکیه بیماری که دچار لخته خون شده بود، تزریق کند. و بیمار که در این قسمت از چشم دچار لخته خون شده بود در آینده می‌توانست او را کم بینا و سرانجام نابینا کند. البته خطر تزریق دارو به این رگ بدلیل اینکه ضخامت رگ کمتر از ۰٫۱ میلی‌متراست بسیار بالا است.

این ربات می‌تواند سوزنی به ضخامت ۰٫۰۳ میلی‌متر را به کوچک‌ترین رگ‌های چشم هم وارد کند. براساس اطلاعات منتشر شده، این روش توانسته لخته خون را از بین ببرد و شرایط بیمار هم بسیار خوب است.

 

پروفسر پیتر ستالمنز که یکی از جراحین چشم دانشگاه کاتولیک لون است گفت: درمان لخته خون برای هر چشم در روش‌های معمول برای هر چشم نزدیک به ۳۲ هزار یورو خواهد بود. رباتی که برای درمان این بیماری ساخته شده خیلی دقیق عمل می‌کند و توانسته داروی ضد ترومبولیتیک را به چشم تزریق کند. اگر این روش موفقیت آمیز باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم که افراد نابینا، بینایی خودشان را به دست بیاورند

با تشکر مدیریت سایت دکتر ابوالفضل رحیمی

 

 

 

 

 

دکتر ابوالفضل رحیمی

دکتر ابوالفضل رحیمی

جراح و متخصص چشم
فوق تخصص (فلوشیپ) جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم و صورت از انگلستان
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *